Razowe ciasto z jabłkami i cynamonową kruszonką

Nie jest to typowa szarlotka i niektórzy mogą kręcić nosem.

Nie każdy jest amatorem mąki razowej.




Mnie odpowiada, choć przekonałam się po raz kolejny, że jabłko posiekane w kostkę i wmieszane do ciasta nie smakuje tak, jak prawdziwa szarlotka.

Niemniej spożyłam z przyjemnością, bo podwójna warstwa cynamonowej kruszonki nie może być niedobra.



Użycie mąki pełnoziarnistej drobno mielonej prawdopodobnie zmieni strukturę ciasta na bardziej przystępną i pewnie będzie wyglądało jak w oryginale.

Nie zrobiłam lukru, bo najzwyczajniej w świecie o tym zapomniałam. Ponieważ samo w sobie nie jest mocno słodkie, lukier pewnie spowoduje, że będzie jeszcze smaczniejsze.


Kto ma ochotę?

Przepis:

2 szklanki mąki razowej
łyżeczka proszku do pieczenia
łyżeczka sody
szczypta soli
113g miękkiego masła
3/4 szklanki cukru
2 jajka
1 i 1/4 szklanki mleka*
1 i 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
1 i 1/4 szklanki pokrojonego w kostkę jabłka

cynamonowa kruszonka:

1/2 szklanki mąki pszennej
1/2 szklanki jasnego brązowego cukru
1/4 szklanki cukru
2 łyżeczki cynamonu
szczypta gałki muszkatołowej
szczypta mielonego ziela angielskiego
56g masła

opcjonalnie: lukier - 1/2 szklanki cukru pudru, 1/2 - 1 szklanka mleka

Piekarnik nagrzać do 180C. Kwadratową formę 23x23 wysmarować masłem.

Zrobić kruszonkę - w misce wymieszać wszystkie składniki, dodać masło, rozetrzeć palcami aż do uzyskania okruchów. Odstawić.

W małej misce wymieszać mąkę z proszkiem, sodą i solą.

Masło utrzeć z cukrem na puszystą masę, dodawać po jednym jajku, miksując po każdym dodaniu. Dodać mleko i ekstrakt z wanilii, zmiksować.

Wsypać mąkę z proszkiem, wymieszać tylko do połączenia składników. Dodać pokrojone jabłko, wymieszać łyżką.

Połowę ciasta wyłożyć do przygotowanej foremki, posypać połową kruszonki. Ostrożnie wyłożyć resztę ciasta i posypać pozostałą kruszonką.

Piec 35-45 minut, do suchego patyczka. Studzić na kratce.

Po wystudzeniu można posmarować lukrem (utrzeć oba składniki w miseczce).



* wydaje mi się, że mleka jest za dużo, ciasto wyszło dość rzadkie. Można spróbować dać mniej, np. 1 szklankę i ewentualnie dolać, gdyby było za gęste

Komentarze