Chlebek cynamonowy

Moja przyjaźń z cynamonem zaczęła się późno.
Wielbiąc szarlotki od zawsze, zwykle prosiłam mamę, by nie dodawała do nich cynamonu (ku rozpaczy mojej siostry), a później, już sama piekąc, też starannie go omijałam.

Teraz nadrabiam z nawiązką.

Bułki cynamonowe, ciasteczka korzenne, szarlotki, a nawet potrawy mięsne doprawione nutą cynamonu - to lubię.

Napotykając na ten chlebek wiedziałam, że muszę go upiec, bo będzie pyszny.

Jest!








Prosty i szybki w wykonaniu, bez użycia miksera, bez zagniatania i oczekiwania na rośnięcie.

Must-bake.






Przepis:

1/3 szklanki* cukru
łyżka cynamonu
4 łyżki masła
duże jajko
3/4 szklanki brązowego cukru
1/4szklanki oleju
łyżka ekstraktu z wanilii (pominęłam)
szklanka maślanki (można użyć kefiru, lub gęstego jogurtu)
2 szklanki mąki
szczypta gałki muszkatołowej
3/4 łyżeczki sody oczyszczonej
szczypta soli (opcjonalnie)

Piekarnik nagrzać do 180 C góra/dół, lub 160 C z termoobiegiem.
Keksówkę o wymiarach 23x13 cm wysmarować masłem i oprószyć mąką.

W małej miseczce wymieszać 1/3 szklanki białego cukru z cynamonem, odstawić.

Roztopić masło, przelać do dużej miski, ostudzić (na tyle by dodane jajko się nie ścięło). Dodać jajko, brązowy cukier, olej i wanilię, wymieszać widelcem. Dodać maślankę, przemieszać do połączenia składników.

Mąkę przesiać z sodą, gałką i solą do miski z masą, wymieszać widelcem do połączenia. Pozostaną niewielkie grudki, nie przejmować się tym.

Połowę ciasta przełożyć do przygotowanej keksówki, wyrównać powierzchnię. Posypać równomiernie 3/4 ilości mieszanki cukru z cynamonem.
Na wierzch wyłożyć resztę ciasta, wyrównać powierzchnię. Posypać resztką cukru z cynamonem.

Wstawić do piekarnika na 45-55 minut (ja piekłam 50). Piec do suchego patyczka. Studzić w formie 15 minut, następnie wyjąć na metalową kratkę i całkowicie wystudzić.

Można zrobić z niego tosty, jeśli nie zostanie zjedzony na miejscu. Podobno są równie pyszne.
Mój chyba nie zdąży się zestarzeć...


* szklanka tutaj: amerykańska "cup", około 236ml

Komentarze