Cytrynowe ciasto drożdżowe z serem i kruszonką

Dawno temu ciasto drożdżowe nie leżało w kręgu moich zainteresowań.

Przeważnie były w nim rodzynki albo skórka pomarańczowa, co dyskwalifikowało je już na wstępie.

Głównie obgryzałam kruszonkę i na tym moja przygoda się kończyła.

Dziś nie wyobrażam sobie mojej kuchni bez ciasta drożdżowego: bułek cynamonowych i zwykłych, rogali, strucli, bucht czy drożdżówek.


Jak również pizzy i precli.

Ciasto, które upiekłam w minioną sobotę jest cudowną wersją drożdżówki z serem i kruszonką.

Moje ulubione drożdżówki to, co prawda, te z budyniem albo samą kruszonką, jednak to ciasto zdobyło moje serce.


Delikatnie cytrynowe, z warstewką serowej masy i pyszną kruszonką.

Najlepsze na świeżo, ale równie dobre następnego dnia.


Warstwa serowa nie jest dobrze widoczna, prawdopodobnie dlatego, że masa była dość rzadka. Ciasto wyrosło, ale podejrzewam, że gdyby była gęstsza, lepiej utrzymałaby się pod warstwą kruszonki. Gdybym piekła je jeszcze raz, spróbowałabym dodać samo żółtko do masy serowej.

Ciasto jest naprawdę przepyszne, zjadł i pochwalił je nawet Ojciec Moich Dzieci, a to zjawisko naprawdę nie zdarza się co dzień.


Przepis (A Kitchen Addiction):

ciasto:
2 i 1/2 szklanki mąki pszennej plus dwie łyżki
1/2 szklanki cukru
szczypta soli
skórka starta z cytryny
7g suchych drożdży
1/2 szklanki letniego mleka
1/4 szklanki letniej wody
56g masła, stopionego
2 łyżki soku z cytryny
jajko
łyżeczka wanilii (opcjonalnie, ja pominęłam)

masa serowa:
120g serka Twój Smak lub Philadelphia
1/4 szklanki cukru
jajko (lub samo żółtko, moja masa była dość rzadka)
łyżka soku z cytryny
łyżka skórki z cytryny (pominęłam)

kruszonka:
3/4 szklanki mąki pszennej
1/2 szklanki brązowego cukru
1/4 szklanki cukru
szczypta soli
56g masła, stopionego

opcjonalnie - lukier:
łyżka mleka
łyżka śmietany
szklanka cukru pudru

Tortownicę o średnicy 25cm wysmarować masłem i oprószyć mąką.

W misie miksera wymieszać 1 i 1/2 szklanki mąki, cukier, sól, skórkę z cytryny i drożdże. Wlać mleko, wodę, przestudzone masło, sok z cytryny, jajko i wanilię oraz resztę mąki (szklankę i 2 łyżki). Wymieszać na niskich obrotach miksera, po czym zwiększyć obroty i zagniatać 3 minuty. Ciasto będzie dość rzadkie, ale nie należy dosypywać mąki.

Ciasto przełożyć do tortownicy, wyrównać wierzch.

W czystej misce zmiksować serek śmietankowy z cukrem, dodać jajko i sok z cytryny, zmiksować na gładką masę.

Ostrożnie nałożyć masę serową na wierzch ciasta, przykryć, zostawić do wyrośnięcia (1h - 1,5h).

Piekarnik nagrzać do 190C.

Przygotować kruszonkę: masło stopić, dodać oba rodzaje cukru i mąkę, wymieszać do otrzymania grudkowej masy. Delikatnie posypać ciasto, wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 20-30 minut. Jeśli za bardzo się zrumieni, przykryć folią aluminiową.

Wystudzić na kratce. Opcjonalnie - skropić lukrem.

Komentarze