Chili con carne

Gdy moja Siostra przywiozła przepis na chili con carne 15 lat temu, zachwyciłyśmy się nim bez granic. Gotowałyśmy je w naszym rodzinnym domu często, tak często, że... mi się znudziło.

Wertując jednak moją cudownie grubą i ciężką książkę, trafiłam na, nieco inny od naszego, przepis.

A że listopad w pełni, ba! - ma się nawet ku końcowi, wszelkie ostre, gorące, sycące potrawy są mile widziane.

Nie mogłam sypnąć pieprzu cayenne tyle, ile bym sobie życzyła, bo pozostali trzej stołownicy marudziliby jak trzeba. Nie dodałam również papryki, żeby oszczędzić im wygrzebywania, a sobie nerwów.

Co prawda najmłodszy stołownik stwierdził, że nie lubi fasolki, ale resztę skonsumował bez szemrania.

Można mu wybaczyć.

Tym razem nie zdążyłam upiec żadnego pieczywa, poratowałam się sklepową bagietką.

Przepyszne, rozgrzewające danie. Z tym przepisem chętnie wrócę do gotowania chili.

Byle nie za często :)

Przepis (Family Kitchen Cookbook Caroline Bretherton):

2 łyżki oleju
posiekana cebula
2 ząbki czosnku, obrane i zmiażdżone nożem (nie starte)
drobno posiekana łodyga selera naciowego (można zmiksować w malakserze razem z cebulą)
zielona papryka, drobno pokrojona (można zastąpić inną papryką lub pominąć)
500g mielonej wołowiny (lub innego mięsa, ja dałam pół na pół z wieprzowiną)
łyżeczka suszonego oregano
2 łyżeczki wędzonej papryki (dałam jedną czubatą)
1/2 łyżeczki pieprzu cayenne (lub mniej/więcej w zależności od upodobań. Dla dzieci dałabym 1/4)
łyżeczka mielonego kuminu (kminu rzymskiego)
łyżeczka brązowego cukru
sól, pieprz
400g pomidorów z puszki (użyłam 500g passaty)
250ml bulionu wołowego (użyłam wody)
400g czerwonej fasolki z puszki, odsączonej

opcjonalnie, do podania: kwaśna śmietana, starty cheddar

W dużym garnku lub brytfance rozgrzać olej. Wrzucić cebulę, seler i paprykę (jeśli używamy). Smażyć, mieszając, około 5 minut. Dodać czosnek, smażyć jeszcze minutę.

Zwiększyć ogień, wrzucić mięso i obsmażyć z każdej strony. Dodać wszystkie przyprawy, cukier oraz sól. Smażyć 2 minuty, mieszając. Wlać passatę (lub pomidory), bulion albo wodę, zagotować, przykryć i dusić na małym ogniu przez godzinę. Następnie zdjąć pokrywkę, dodać odsączoną fasolę i dusić odkryte przed 20-30 minut, na niewielkim ogniu. Sos powinien nieco odparować i zgęstnieć.

Podawać z pieczywem lub ryżem, opcjonalnie z kwaśną śmietaną i cheddarem.

Komentarze