Owsiankowe ciasto z czekoladą


Właściwie to nie ciasto, tylko pieczona owsianka. Z dodatkiem masła orzechowego i czekolady.

Owsianka na bogato.

Różni się od mojej śniadaniowej wersji, zwłaszcza że nie słodzę jej ani trochę i przeważnie dodaję jabłko. Ale też smakuje inaczej - Starsze Dziecko owsianki nie tyka, a ciasto zjadło.

Bardzo mi smakowało, zwłaszcza na ciepło, gdy czekolada cudownie się rozpływa.

Na zimno też dobre, ale zawsze można resztki podgrzać sobie w mikrofali.

Myślę, że można by zrobić osobne porcje w małych ramekinach. Nie ma wtedy problemu z krojeniem (ciepłe może się rozpadać). Mniejsze porcje pewnie będą się piekły nieco krócej.
 
Jeśli macie zapas gruboziarnistych płatków owsianych (błyskawiczne tutaj nie zdadzą egzaminu), upieczcie sobie owsiankę de lux :)

Dodatek rodzynek jest opcjonalny - ja nie lubię, więc pominęłam. Można też zastąpić je suszoną żurawiną.

Przepis pochodzi z blogu Averie Cooks.


Przepis:

2 i 3/4 szklanki mleka (obojętnie jakiego, może być krowie, ryżowe, migdałowe)
1 i 1/2 szklanki płatków owsianych górskich (błyskawiczne się nie nadają)
duże jajko
1/2 szklanki jasnego brązowego cukru
czubate 1/4 szklanki masła orzechowego (użyłam z kawałkami orzeszków)
łyżeczka cynamonu
3/4 szklanki rodzynek - opcjonalnie, ja pominęłam
łyżeczka ekstraktu z wanilii
1/2 szklanki posiekanej gorzkiej lub deserowej czekolady

Piekarnik nagrzać do 175C góra/dół. Blachę 20x20cm wyłożyć papierem do pieczenia.

W dużym rondlu umieścić mleko, płatki, jajko, cukier, masło orzechowe, cynamon. Mieszając doprowadzić do wrzenia, gotować na małym ogniu 15 minut (mieszając od czasu do czasu). Owsianka powinna wyraźnie zgęstnieć.

Zdjąć z ognia, dodać rodzynki, jeśli używamy, wanilię, wymieszać.

Wyłożyć masę do przygotowanej foremki, wyrównać wierzch. Posypać równomiernie posiekaną czekoladą i natychmiast włożyć do piekarnika (czekolada zacznie się topić na ciepłej owsiance, a powinna zostać w kawałkach).

Piec 20-25 minut (piekłam 20). Czas pieczenia może się różnić w zależności od rodzaju użytego mleka, od tego jak gęsta była owsianka przed pieczeniem itp. Powinno być dość zwięzłe, ale nie należy go przesuszyć. Stężeje jeszcze odrobinę stygnąc.



Komentarze